Kontakt os på 7023 6330

En erhvervsmægler krydser sit spor

 

Jakob Veino er tilbage i mæglerbranchen hos københavnske Lintrup & Norgart, hvor han også er blevet partner. 

En årrække hos ikke mindst Fokus Asset Management har givet vigtig læring.

Mød Lintrup & Norgarts nye partner i serien "Et nyt kapitel" i EjendomsWatch.

 

 


Hvilke opgaver glæder du dig til at tage fat på?  

Der er mange ting. For det første glæder jeg mig til for alvor lande hos Lintrup & Norgart, som jeg har lært at kende gennem mit tidligere virke, og som igennem de sidste mere end 16-17 år har positioneret sig som én af Københavns største og bedste ejendomsmæglere. Mit skifte er samtidig et “spor-skifte” idet jeg forlader Udlejer-siden og bliver ejendomsmægler (igen). Mit skifte bevirker, at jeg skal møde en stor del af vores opdragsgivere, men også at der er en ny portefølje af sager som jeg skal sætte mig ind, forstå og så målet naturligvis at medvirke til at løse en masse sager, store som små. Jeg glæder mig også til at lære mine nye dygtige kollegaer i vores organisation at kende og mon ikke der også er et par praktiske opgaver som jeg skal kigge lidt på sammen med den eksisterende partnergruppe.


Hvordan adskiller dit nye job sig fra det gamle?

Det er på mange måder to helt forskellige verdener. Jeg har de sidste 12 år repræsenteret Udlejer-siden af branchen hos først Aberdeen Asset Management og senest og de sidste cirka 7,5 år, Fokus Asset Management. I mit tidligere job var jeg overordnet ansvarlig for vores udlejning, udvikling og konceptualisering af bla. Flerbrugerejendomme, og sammen med mit gamle team, har vi løst nogle helt fantastiske sager. Jeg har også deltaget i, og varetaget nogle af de største genforhandlinger. Når du repræsenterer Udlejer, er man i fokus på en helt anden måde.

 

Med mit skifte, kommer jeg til at indtage en mere rådgivende rolle, en rolle hvor jeg efter bedste evne vil service vores mange gode kunder, rådgive om fx. Udvikling og skabelse af flerbrugerejendomme, men også helt lavpraktisk - løse nogle udlejningsager og arbejde målrettet mod at reducere vores kunders tomgang. Som ejendomsmægler har man ikke altid de samme lange briller på, som man har hos en Udlejer.  Jeg har gennem min tidligere erfaring, fået en dyb forståelse for hvordan Udlejer tænker, og hvorfor det måske nogen gange giver mening ikke at vælge den første, men den bedste lejer til et givent lejemål. Den grundlæggende strategiske forståelse i forhold til fx. Portefølgesamsætning, tager jeg med mig — nu blot på den anden side. Jeg kan i høj grad “tale med” når en af vores kunder som Udlejer, gør sig nogle overvejelser om fx. Valg af Lejer, eller istandsættelsesomfang.    

  

Hvilke mål håber du at indfri?

Der er flere mål, og nogle vil sikkert udvikle sig til at blive delmål. Jeg kan af indlysende årsager ikke blive så konkret, men det er klart, at med mit skifte følger en gensidig forventning om konsolidering og cementering af Lintrup & Norgarts position i markedet. Det kan mine evner ikke bære alene, så vi skal se på organisationen, arbejdsprocesser m.v. I forhold til det eksterne, så skal vi udover isen, og løse vores kunders sager. Uden vores kunder, har vi intet eksistensgrundlag, så derfor er det naturligvis kunderne først - og dermed også vores kunders sager som har den største bevågenhed. Det udlejningsmarkedet som der er i København, har igennem de sidste 5-7 år været i rivende udvikling, og som Lejer har man efterhånden flere high-end områder at vælge imellem, Det klassiske “K”, men også ydre “K” ned mod Nordhavn er blevet et high-end område, Carlsberg har i nogle år været lidt “safe-choice” og det er spændende at se hvad der sker med færdiggørelse af Metroen i forhold til Sydhavnen, ligesom Letbanen også får betydning for området nord og vest for København. København er vokset, og jeg håber at vi i Lintrup & Norgart også kan vokse sammen med byen. 

 

Hvilke kompetencer skal du bidrage med i dit nye virke?

Jeg er generelt et positivt menneske med et positivt og ambitiøst syn. Derfor håber jeg, at jeg personligt vil bringe god energi, godt humør og teamspirit til kontoret. I forhold til mine kompetencer, så træder jeg ind i en meget moden og virkelig stærk organisation med nogle virkelig dygtige og skarpe profiler. Ligesom jeg er sikker på at jeg kan lære noget af dem, så håber jeg også at min erfaring fra den “anden side af bordet” vil skabe noget forståelse for hvordan Udlejere generelt tænker og ser på tomgang. Jeg har gennem årene været med til at forfine og skabe en række flerbrugerejendomme helt fra bunden, så det er klart, at skulle vi blive betroet med sådan en sag, så håber jeg, at bringe mine kompetencer i spil. På det mere daglige plan, så skal jeg udleje vores kunders ledige arealer og forhåbentlig på bedst mulige vilkår. Jeg er vant til selv at forhandle og udarbejde lejekontrakter, så jeg er bekendt med hvor vigtig detaljen i lejekontrakten er

 

Hvad har været med til at forme dig i dit arbejdsliv - hvorfor?

Der har været flere større begivenheder synes jeg. Jeg startede i Colliers i marts 2008, og trådte ind i en virksomhed som havde hat 19 års uafbrudt vækst. Det stoppede med min ansættelse i marts 2008. Om det lige var tilfældigt, er svært at sige :) men det betød at Colliers kiggede ind i en ny virkelighed og samme år måtte vi sige farvel til en meget stor del af vores dygtige kollegaer i Colliers. Det var nye og meget hårde tider. Som bekendt, så stoppede de hårde tider ikke i 2008 men varede en del år. Året 2008 var måske var det mest epokegørende år i nyere tid, rent økonomisk. I de år, lærte jeg, at uanset om det er lav- eller højkonjunktur, så lever kontorudlejningsmarkedet i bedste velgående, det er blot modsatrettede mekanismer der træder i kraft. Der fik jeg nok for alvor smag for udlejning af kontorlejemål, og forståelse for hvordan virksomhederne opfører sig i henholdsvis det ene og det andet marked. 

 

Efter nogle gode, og faktisk ret sjove år hos Colliers, selvom årene bød på bl.a. lønnedgang, delvist selvfinansering af p-pladsen ved kontoret, eliminering af frugtordningen og morgenmaden, havde jeg tænkt om tiden var inde til et skifte. Aberdeen havde ringet et par gange, hvilket måske var meget naturligt, da jeg havde løst nogle sager for dem. Jeg havde også løst nogle sager for bl.a. Gjensidig Forsikring på krumtappen i Valby, og Aberdeen havde netop modtaget en opsigelse af Statens Luftfartsstyrelse på cirka 14.000 m2 på Ellebjergvej i Sydhavnen. Morten Madsen som dengang var Head of Aset Management, jokede med at nu hvor jeg havde løst ejendommen i Valby, så havde Aberdeen en ny opgave som lignede den på Krumtappen i Valby. Så jeg startede hos Aberdeen i december 2011, først som Udlejningschef og efter et par år blev jeg chef for afdelingen. 

 

I foråret 2016 blev det offentliggjort at Tonny Nielsen og Morten Madsen stiftede Fokus Aset Management, og sammen med 15-16 andre gode mennesker, blev jeg virksomhedsoverdraget hertil. Det var ubetinget den sjoveste og bedste tid i mit hidtige arbejdsliv, selvom overdragelsen betød at jeg måtte sige farvel til mit team. I Fokus løb alle en ekstra meter, og jeg husker at jeg bl.a. uden nogen former for design-forudsætninger, bl.a. hjalp med at identificere vores logo, logofarve, hjemmeside, og flere andre sjove opgaver. Den tillid jeg blev vist i de år, har i høj grad formet mig som leder. I de efterfølgende år, byggede jeg et lille udlejningsteam med nogle helt enestående og dygtige mennesker. Generelt har jeg haft en heldig hånd når jeg har skulle ansætte, og jeg har lært virkelig meget fra kollegaer jeg arbejdede sammen med.   

Man skal være varsom med at bedømme sin egne evner, men jeg bilder mig ind, at de hårde, men sjove år hos Colliers og de sjove, men helt ekstremt travle år hos Fokus Asset Management, hvor jeg oplevede en ubetinget tillid, har været med at til forme mig. Jeg dyrker absolut ikke micromanagement, og har troen på, at alle gør deres bedste og en gang imellem lidt mere. Helt banalt, så lærte de hårde år mig også, at det jo var hårdt for alle. Så du kan vælge at gå grædende på arbejde eller du kan vælge at træde ind i lokalet og bogstaveligt talt råbe “Godmorgen” og på den måde indtage rummet, men også skabe godt humør og tro hos dine medarbejdere. 

 

Selvfølgelig kan jeg være stresset og have kort lunte især, hvis FCK har tabt i weekenden. Så skal jeg have lidt buddy-hjælp til at finde det gode humør, men ellers vil jeg i al beskedenhed sige, at jeg plejer at være garant for det gode humør og jeg forventer at alle bidrager hertil, også selvom det er hårdt. Der er kun en vej frem, det er udleje - og sælge - vores betroede sager. 

 

 


Se øvrige pressemeddelelser og nyheder
Websitet bruger cookies for at forbedre din oplevelse, vurdere brugen af de enkelte elementer på websitet og til at støtte markedsføringen af vores services. Ved at klikke videre på websitet accepterer du websitets brug af cookies.
Læs mere om cookies.